torsdag 4 juli 2013

Sidney Poitier - The Measure of a Man

Jag köpte den här boken 2007 när Oprah presenterade den i sin bokklubb, men det tog tid innan jag blev riktigt sugen på att läsa den. Kanske beror det på att Sidney Poitier är en ganska okänd skådespelare för mig, men min filmälskande man börjar få mig att bli bättre på både skådisar och filmer.

Sidney Poitier föddes 1927 och är uppvuxen på en liten ö i Bahamas och hans barndom är, trots en extrem fattigdom, väldigt lycklig. Men när han som ung man flyttade till Miami så lär han sig allt om rasism. Det är mycket av hans betraktelser kring den rassegregerande lagstiftningen och rasistiska vardagen som gör boken till en fantastisk resa och som läsare får man ta del av värdefull livkunskap och många erfarenheter. Precis som ”Niceville” så ger den här boken nyttiga historiska kunskaper om den tidens strukturella diskriminering. Sidney Poitier är den förste afro-amerikan som vunnit en Oscar i kategorin bästa manliga skådespelare , och det gjorde han 1963 för sin insats i filmen Liljorna på marken.

Sidney Poitier är en man full av kärlek och i sin spirituella bok ger han en ärlig och kärleksfull bild av sin barndom, familj och karriär. Boken är både varm och full av lärorika erfarenheter och får betyget läsvärd av mig. Om du vill läsa boken så hittar du den här!
 

Inga kommentarer: